CONTACTS

">

Followers

Friday 10 February 2012

melawat kilang ipone dan ipad di china yang amat menyedihkan



semua orang tahu gajet terkenal paling pupular iaitu ipone dan ipad keluaran apple dikeluarkan di china.ketika anda sedang bermegah gajet mahal mulik anda itu,fikirkanlah ada di antara mereka yang terpaksa bersusah payah bekerja dalam keadaan bahaya dan berisiko yang kemudiannya dijual dengan harga yang 'overpriced'

kerja lebih masa yang berlebihan tanpa sehari pun cuti dalam seminggu,tinggal bersama dalam asrama sesak dan berdiri begitu lama sehingga kaki mereka menbengkak dan mereka hampir-hampir tidak dapat berjalan selepas shift selama 24 jam.

ini adalah sesetengah pekerja yang mendakwa mereka tinggal di pusat perbuatan apple di china,dimana penbekal pada syarikat pembuatan itu di dakwa secara salah melupuskan sisa berbahaya yang tidak di rawat.

hampir 140 pekerja cedera sepanjang 2 tahun lalu apabila mereka di arah menggunakan bahan kimia beracun  untuk membersih skrin ipone-dan 2 letupan tahun lalu membunuh 4 orang dan mencederakan lebih daripada 75 orang.

syarikat gergasi yang berpengkalan di california itu telah dimaklumkan keadaan berbahaya di dalam kilang chengdu di barat daya china sebelum letupan itu berlaku namun tidak diendahkan.
sepanduk didalam loji chengdu memberi amaran kepada sejumlah 120,000 kakitangannya:-
"work hard on the job today or work hard to find a job tomorrow".pekerja yang tiba lewat sering terpaksa menulis surat pengakuan.

laporan akhar mula panas apabila apple mengumumkan keuntungan $ 13 billion (RM39 billion) hasil jualan sebanyak 46 billion (RM138 billion) pada tahun lalu-tetapi keadaan kilang-kilang apple di luar negara amat menyedihkan.

No comments:

Post a Comment