CONTACTS

">

Followers

Sunday 14 August 2011

4 Perkara Jangan Buat Semasa Tidur!



Tidur merupakan fitrah kehidupan seorang manusia. Tidak kira siang atau malam, tidur selalunya dikatakan perkara paling nikmat untuk dilakukan untuk merehat diri dan menyegarkan diri selepas keletihan dan penat bekerja. Kadang kadang ada antara kita, yang terlampau penat sehingga terus masuk tidur tanpa menghiraukan keadaan lain.
Berikut merupakan 5 perkara yang tidak elok untuk dilakukan semasa tidur dan harus dielakkan:
1. Jangan memakai jam tangan ketika tidur.

Mungkin ada di antara kita yang sering terlupa untuk membuka jam tangan di pakai sebelum tidur. Sebenarnya jam tangan boleh mengeluarkan radioaktif. Walaupun jumlahnya tidak banyak, sedikit sebanyak ia memberikan kesan yang negatif terhadap kesihatan kita.
2. Jangan tidur dengan handphone di sisi anda.

Para saintis percaya bahawa, jika kita meletakkan telefon bimbit bersebelahan anda ketika tidur, ia akan mengeluarkan sejenis gelombang yang boleh membahayakan kesihatan anda. Walaupun ada yang berbuat demikian kerana untuk dijadikan sebagai alat penggera. Kalau boleh elakkan.
3. Jangan tidur dengan muka yang masih bermekap.





Jika anda tidur dengan muka yang bermekap, ia sebenarnya mendatangkan kesan kepada kualiti tidur anda kerana, muka kita rasa tidak selesa dengan adanya mekap yang belum lagi tertanggal. Selain daripada itu, ia juga menghalang kulit muka anda untuk bernafas dan mendapat pengaliran udara yang sepatutnya ketika tidur. Oleh itu, tanggalkan mekap anda sebelum masuk tidur.
4. Jangan tidur dengan memakai coli.

Anda mungkin tidak akan bangun lagi keesokan harinya.
Mendapatkan tidur yang berualiti adalah sesuatu yang penting dalam mengembalikan kesegaran tubuh badan seseorang. Jadi elakkanlah perkara perkara yang boleh mengganggu kualiti tidur anda.












No comments:

Post a Comment